I. WSTĘP
Od wielu lat następuje zmiana zakresu działań Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Potrzeby te, które były u zarania powstania TPD – 100 lat temu, dzisiaj się zmieniły i stąd nasze poczynania musiały się zmienić. Od kilku lat poprawia się sytuacja materialna polskich rodzin, zmalało bezrobocie i w znacznej części zniknęło ubóstwo. To wszystko powoduje, że jest mniejsze zapotrzebowanie na pomoc ze strony organizacji pozarządowych. W dalszym ciągu jednak pozostaje problem opieki i pomocy dzieciom z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Rodzice i wychowawcy oczekują także na wsparcie w organizacji wypoczynku letniego i zimowego dzieci, na pomoc w organizacji imprez okolicznościowych i spotkań integracyjno-rozrywkowo-sportowych. I właśnie na te dziedziny aktywności zwrócili uwagę działacze skupieni w Oddziale Okręgowym TPD w Pile. W dalszej części sprawozdania wykażemy, które obszary naszej aktywności były największe i jakie w tej dziedzinie osiągnęliśmy rezultaty. W centrum uwagi mieliśmy także zjawisko niepokojące jakim jest przemoc w rodzinie, szkole i na ulicy. Szczególnie wobec dzieci słabszych, chorych, niepełnosprawnych i w jakiś sposób innych od większości. Tu wykazaliśmy się aktywnością działaczy TPD w pracach Zespołów Interdyscyplinarnych ds. Przeciwdziałania Przemocy, działających przy lokalnych władzach samorządowych.
Zarząd Oddziału Okręgowego w Pile brał aktywny udział w III Edycji Konkursu na Społecznika Roku –Przyjaciel Dziecka - organizowanym przez Oddział Regionalny TPD w Poznaniu. W 2018r. zostały wyróżnione w tym konkursie 3 osoby z naszego Okręgu: p. Barbara Kopczyńska z Łobżenicy, p. Janina Dzida z Piły i p. Małgorzata Kijowiec z Okonka.
W jubileuszowym – 100 – roku działania Towarzystwa Przyjaciół Dzieci będziemy starali się udowodnić, że nasza organizacja jest nadal potrzebna zarówno dzieciom jak i ich rodzinom, że oczekiwana jest pomoc w różnych dziedzinach życia oferowaną z naszej strony i dlatego dołożymy wszelkich starań by sprostać tym wyzwaniom.
II. STAN ORGANIZACYJNY
Oddział Okręgowy TPD w Pile skupiał w 2018r następujące ogniwa: 3 oddziały miejskie (Piła, Wągrowiec, Złotów), 8 oddziałów gminnych (Czarnków, Gołańcz, Łobżenica, Okonek, Rogoźno, Szamocin, Wyrzysk i Zakrzewo), 74 Koła TPD w szkołach i przedszkolach, w tym: 12 Kół Środowiskowych w miastach i na wsiach oraz 10 Kół Specjalistycznych (z cukrzycą, niepełnosprawnością ruchową i umysłową).
Ze sprawozdań wszystkich podległych Zarządów i Kół TPD wynika, że w wymienionych powyżej ogniwach działa aktywnie 1479 członków zwyczajnych oraz 387 członków wspierających z różnych środowisk społecznych.
Zarząd Oddziału Okręgowego doceniając pracę działaczy i wolontariuszy występował do ZG TPD w Warszawie o wyróżnienie za ich poświęcenie i wysiłek dla dobra dzieci i ich rodzin.
W 2018r. uhonorowano:
- Medalem im. Dr H. Jordana - 3 osoby;
- Odznaka Przyjaciel Dziecka - 6 osób;
- Odznaka Zasłużony Działacz TPD - 4 osoby;
- Dyplomami – Podziękowaniami - 21 osób i 11 instytucji i szkół;
- Statuetką „Serce na Dłoni” - Koło TPD w Budzyniu;
- Odznaką „Serce na Dłoni” - 4 osoby.
III. GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA
1. Koło TPD w Budzyniu:
- turnus rehabilitacyjny w Zakopanem dla 56 osób,
- wycieczka do Ciechocinka dla 50 osób,
- piknik integracyjnym dla 60 osób,
- uroczyste obchody 25-lecia powstania Koła – 150 osób.
- stała cotygodniowa kilkugodzinna rehabilitacja we własnej bazie lokalowej,
- pomoc psychologiczna i pedagogiczna dla rodziców.
2. Zarząd Oddziału Gminnego TPD w Czarnkowie i Koła w nim skupione zorganizowały:
- półkolonię dla 45 dzieci,
- konkurs plastyczny,
- 2 rajdy rowerowe,
- wycieczkę integracyjną do Poznania,
- zabawy andrzejkowe i karnawałowe,
- ognisko i zabawy w Dniu Dziecka,
- imprezy integracyjne.
3. Koło TPD w Krzyżu:
- półkolonia dla 45 dzieci,
- kiermasz świąteczny,
- pomoc materialna,
- dożywianie dzieci w ramach akcji „Bułka”
4. Zarząd Oddziału Gminnego TPD w Łobżenicy i podległe Koła
- 5 imprez z okazji Dnia Dziecka,
- 6 imprez okolicznościowych,
- wycieczka dla niepełnosprawnych dzieci do Solca Kujawskiego do Parku Jurajskiego,
- stała pomoc żywnościowa,
- pogadanki profilaktyczne,
- współpraca i pomoc ze strony Misji Norweskiej.
Łącznie wzięło udział w tych działaniach 1073 dzieci i 212 dorosłych – rodziców, opiekunów i działaczy.
5. Zarząd Oddziału Gminnego TPD w Okonku był organizatorem:
- półkolonii dla 45 dzieci,
- festynu z okazji Dnia Dziecka,
- wycieczki do Poznania, do Chojnic i do Złotowa,
- warsztatów plastycznych, turniejów sportowych i pleneru malarskiego,
- przeglądu piosenki patriotycznej.
We wszystkich działaniach wzięło udział 637 dzieci i 66 rodziców i opiekunów.
6. Zarząd Oddziału Gminnego w Rogoźnie zorganizował:
- półkolonię dla 39 dzieci,
- 2 wycieczki,
- rajd rowerowy,
- Andrzejki, Mikołajki, Dzień Dziecka, Dzień Wiosny.
We wszystkich działaniach wzięło udział 457 dzieci i 62 rodziców i opiekunów.
7. Zarząd Oddziału Gminnego TPD w Szamocinie organizował:
- rehabilitację dla dzieci niepełnosprawnych – 60 godzin w miesiącu,
- 2 razy w tygodniu gimnastykę korekcyjną,
- spotkania noworoczne,
- Dzień Dziecka i Dzień Matki,
- warsztaty kulinarne,
- spotkania z pedagogiem i fizjoterapeutą,
W imprezach brało udział 121 dzieci i 50 dorosłych.
8. Koło Niepełnosprawnych w Trzciance:
- turnus rehabilitacyjny w Mielnie dla 27 osób,
- zabawa karnawałowa,
- spotkanie z zajączkiem i wigilijno-opłatkowe,
- Dzień Dziecka,
- spotkania przy ognisku i w lesie z leśniczym.
Łącznie wzięło udział 168 dzieci i 15 dorosłych.
9. Koło Środowiskowe w Ujściu:
- 2 spotkania z autorem książki „Co tak pięknie gra” Włodzimierzem Izbanem z Zespołu Pieśni i Tańcz „Mazowsze”,
- pomoc żywnościowa dla rodzin potrzebujących,
- pomoc osobom niepełnosprawnym.
10. Koło TPD Niepełnosprawnych w Wapnie:
- dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych dla 3 dzieci,
- spotkanie mikołajkowe,
- pomoc rodzicom i opiekunom niepełnosprawnych.
11. Zarząd Oddziału Miejskiego TPD w Wągrowcu:
- 2 wycieczki autokarowe do Sarbinowa i Jabłonnej,
- turniej piłki nożnej drużyn osiedlowych – Mundialito XXVII,
- Święto Latawca – pożegnanie lata,
- teatralna wiosna – wiersze Jana Brzechwy,
- piknik połączony z prelekcją policjantów nt. bezpieczeństwa,
- szkolenie „Jedz zdrowo i rośnij w siłę z TPD”,
- konkurs „Mały Konsument”.
Łącznie wzięło udział 716 dzieci i młodzieży oraz 117 dorosłych.
12. Koło TPD przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Wągrowcu:
- turniej piłki nożnej,
- wyjazd do teatru w Poznaniu,
- wycieczki do Wrocławia, Karpacza i Biskupina,
- spływ kajakowy rzeką Wełną.
13. Zarząd Oddziału Gminnego w Zakrzewie:
- dzień kwitnącej wiśni,
- warsztaty tańca i warsztaty teatralne,
- Olimpiada Przedszkolaka,
- konkursy wiedzy,
- wycieczki,
- prowadzenie 5 placów zabaw i4 świetlic środowiskowych,
- półkolonia dla 18 dzieci w Buczku Wielkim
We wszystkich przedsięwzięciach wzięło udział 1240 dzieci i 171 dorosłych.
14. Zarząd Oddziału Miejskiego TPD w Złotowie organizował:
- warsztaty rękodzieła „Makramowe wyplatanie”,
- konkurs recytatorski ”Tuwimiki”,
- przegląd Kolęd i Pastorałek,
- festiwal piosenki przedszkolnej,
- konkurs tańca dla dzieci i młodzieży,
- olimpiadę sportową przedszkolaków z udziałem rodziców,
- całoroczną świetlicę socjoterapeutyczną „Przystań” dla 20 dzieci,
- zbiórki żywności,
- wypoczynek dla 15 dzieci ze Świetlicy „Przystań” w Regionalnym Centrum Profilaktyki Uzależnień dla Dzieci i Młodzieży w Rogoźnie.
Wszystkie formy działalności objęły 1080 dzieci oraz 411 dorosłych.
15. Zarząd Oddziału Miejskiego w Pile był organizatorem:
- półkolonii letniej dla 40 dzieci,
- obchodów Dnia Dziecka w 20 Kołach TPD,
- Mikołajki w 2 Kołach,
- 38 innych imprez dla dzieci i młodzieży: powitanie i pożegnanie lata, turnieje sportowe, spotkania integracyjne, konkursy piosenki i tańca, DzieńMatki, Babci i Dziadka, Dzień Wiosny itp.
Łącznie wzięło w nich udział 2786 dzieci oraz 658 dorosłych.
16. Koło Przyjaciół Dzieci z Cukrzycą TPD w Pile było organizatorem:
- badań dna oka dla chorych na cukrzycę, oraz badań poziomu hemoglobiny glikowanej, tkanki tłuszczowej i cholesterolu.
- comiesięcznych spotkań dla chorych i ich rodziców, gdzie udziela się porad, pomaga w zakupie sprzętu i leków, prowadzi szkolenia dla rodziców i nauczycieli nt. cukrzycy.
- Dzień Dziecka i spotkania Mikołajkowego.
Wszystkie działania objęły 780 uczestników – dzieci, młodzieży i dorosłych.
17. Pozostałe Zarządy i Koła TPD z Okręgu Pilskiego były również bardzo aktywne organizując codzienna pomoc w różnej formie dzieciom i rodzinom, uczestnicząc w procesie wychowawczym w szkołach i przedszkolach, ich działacze reagowali także na przejawy nieprawidłowości w postępowaniu z dziećmi i objawy przemocy, uzależnień i wykluczenia społecznego.
IV. DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA
Sytuacja finansowa naszego Towarzystwa, jego dochody i wydatki w roku ubiegłym były zależne zarówno od pomysłowości, zaradności, zapobiegliwości i gospodarności działaczy, jak i od warunków społeczno-ekonomicznych środowiska, gminy, miasta i regionu, w którym działa, oraz rozmiarów i form realizowanych zadań i przedsięwzięć. Dochody niestety były niższe od potrzeb, co powodowało, że z niektórych pomysłów należało zrezygnować. Głównym źródłem dochodów były: składki członkowskie członków fizycznych i wspierających, nalepki wartościowe, dotacje, darowizny, 1% podatku od osób fizycznych, wpłaty rodziców na różne formy wypoczynku, rekreacji lub imprezy okolicznościowe dla dzieci. Niektóre działania dofinansowały Komisje ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, PCPR-y, GOPS-y i MOPS-y, fundacje pomagające dzieciom oraz samorządy terytorialne (Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, Urzędy Powiatowe, Urzędy Miejskie i Urzędy Gminne).
Środki uzyskane przez Koła i Zarządy były wydawane na działalność statutową, o której wspomniano wyżej i w bardzo niewielkim procencie na administrowanie (opłaty telefonów, znaczki pocztowe, wynajem lokali, papier, internet, ksero, podróże służbowe oraz inne niezbędne w pracy biurowej akcesoria).
Komisje Rewizyjne wszystkich szczebli nie dopatrzyły się żadnych uchybień i w 100 % stwierdziły poprawną gospodarkę finansami, zarówno w celach jak i sposobach wydawania środków pieniężnych. Również pozostała dokumentacja Kół i Zarządów jest prowadzona właściwie, zgodnie ze Statutem i innymi przepisami.
Okręgowa Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała bilans za 2018r.. sporządzony przez Zarząd Okręgowy stwierdzając, że bilans zbiorczy jest zgodny z jednostkowymi sprawozdaniami finansowymi. Podkreślono, że na szczególna pochwałę zasługuje działalność jednostek terenowych i specjalistycznych w zakresie edukacji, profilaktyki społecznej i zdrowotnej, pomocy w rehabilitacji, dożywianiu i pomocy materialnej (odzież, podręczniki).
Bardzo wysoką ocenę uzyskała praca związana z organizacją wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży.
Podsumowując należy stwierdzić, że przychody z działalności w 2018r. wynosiły: 355 695,43 zł., a koszty: 343 699,31 zł.
Jak wynika ze sprawozdań i bilansów, Koła i Zarządy TPD w Okręgu Pilskim są w dobrej kondycji finansowej i mogą w 2019r. podejmować szereg działań, gdyż na kontach bankowych i w kasach znajduje się na dzień 01.01.2019r. łącznie 228 554,21 zł.
Szczegółowe sprawozdanie statystyczne i finansowe Oddziału, zostało sporządzone zgodnie z przepisami oraz instrukcjami Z.G. TPD.
Niniejsze sprawozdanie zostało przedstawione, omówione i pozytywnie zaakceptowane na posiedzeniu Prezydium Zarządu Oddziału Okręgowego z udziałem Okręgowej Komisji Rewizyjnej w dniu 31.01.2019r.
Załącznik 1
SPRAWOZDANIE ZBIORCZE za rok 2018 Oddziału Okręgowego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Pile
I. Stan organizacyjny i zatrudnienie w zarządach TPD
Tabela 1: Członkowie Towarzystwa Przyjaciół dzieci w latach 2017-2018
Członkowie |
rok 2017 ogółem |
rok 2018 |
||
ogółem |
w tym |
|||
miasto |
wieś |
|||
zwyczajni |
1861 |
1479 |
971 |
508 |
wspierający |
157 |
387 |
331 |
56 |
Tabela 2: Zarządy TPD i pracownicy biur terenowych
Wyszczególnienie |
rok 2017 |
rok 2018 ogółem |
w tym zarządy |
||||
okręgowe |
powiatowe |
miejskie |
gminne |
dzielnicowe |
|||
Zarządy, liczba |
12 |
12 |
1 |
- |
3 |
8 |
- |
Pracownicy biur zarządów ogółem |
84 |
84 |
11 |
- |
27 |
46 |
- |
W tym: 1) inna forma zatrudnienia |
2 |
2 |
2 |
- |
- |
- |
- |
2) wolontariat |
82 |
82 |
10 |
- |
27 |
46 |
- |
Tabela 3: Pracownicy placówek TPD, wg sposobu zatrudniania
rok 2018 |
zarządy |
|||||
regionalne |
okręgowe |
powiatowe |
miejskie |
gminne |
dzielnicowe |
|
Pracown. placówek TPD, ogółem, |
- |
12 |
- |
62 |
66 |
- |
W tym: 1) inna forma zatrudnienia |
- |
2 |
- |
22 |
11 |
- |
2) wolontariat |
- |
10 |
- |
40 |
55 |
- |
Tabela 4: Koła Towarzystwa Przyjaciół Dzieci
Koła TPD |
2017 |
2018 koła |
w tym: |
członkowie; ogółem |
||
koła |
członkowie |
miasto |
wieś |
|||
1) Koła Przyjaciół Dzieci w tym: |
81 |
1861 |
74 |
49 |
25 |
1479 |
- w innych jednostkach (przedszkole, szkoła itp.) |
69 |
1544 |
52 |
31 |
21 |
987 |
2) Koła specjalistyczne w tym: |
10 |
302 |
10 |
8 |
2 |
234 |
- niepełnosprawnych ruchowo |
8 |
215 |
8 |
6 |
2 |
139 |
- z upośledzeniem umysłowym |
1 |
22 |
1 |
1 |
- |
30 |
- inne (z cukrzycą) |
1 |
65 |
1 |
1 |
- |
65 |
3) Koła Młodzieżowe |
2 |
23 |
2 |
2 |
- |
24 |
RAZEM |
81 |
1861 |
74 |
49 |
25 |
1479 |
II. Działalność merytoryczna
Tabela 5: Placówki TPD dla dzieci i młodzieży, w tym niepełnosprawnych
Rodzaj i nazwa placówki |
liczba |
|||
2017 |
2018 |
|||
placówki |
uczestnicy |
placówki |
uczestnicy |
|
Placówki wsparcia dziennego, ogółem |
21 |
401 |
12 |
262 |
w tym: - świetlica środowiskowa |
15 |
245 |
11 |
247 |
- świetlica socjoterapeutyczna |
6 |
156 |
1 |
15 |
Tabela 6: Placówki TPD działające na rzecz rodziny
Rodzaj i nazwa placówki |
liczba |
|||
2017 |
2018 |
|||
placówki |
uczestnicy |
placówki |
uczestnicy |
|
Poradnictwo: |
|
|||
- Punkty poradnictwa psychologicznego |
1 |
26 |
1 |
37 |
Tabela 7: Stałe programy
Pedagogiczno społeczne |
2017 |
2018 |
|||||
ogółem |
ogółem |
Liczba objętych opieką |
|||||
dzieci |
rodzin |
||||||
Opiekun indywidualny |
227 |
363 |
301 |
212 |
|||
Rzecznik Praw Dziecka TPD |
|
|
|
liczba interwencji w |
|||
rodzinie |
szkole |
sądzie |
Innej instyt. |
||||
1 |
- |
- |
17 |
2 |
2 |
6 |
|
Programy Środowiskowe: |
|
|
|
w tym objęci opieką |
|||
stałą |
Doraźną |
||||||
- place gier i zabaw |
7 |
7 |
632 |
- |
632 |
Tabela 8: Samorządy dziecięce i młodzieżowe
Samorządy dziecięce i młodzieżowe |
2017 |
2018 |
||
samorządów |
uczestników |
samorządów |
uczestników |
|
liczba |
1 |
17 |
1 |
19 |
Tabela 9: Wypoczynek letni i zimowy w 2018 r. Tabela 10: Wypoczynek razem
Kolonie i obozy stacjonarne |
Ogółem |
w tym turnusy |
|
|
||
do 7 dni |
8 -14 dni |
Uczestnicy wszystkich form wypoczynku |
||||
Półkolonie/ lato w mieście |
dzieci |
|||||
turnusy |
5 |
- |
5 |
2017 |
2018 |
|
uczestnicy – dzieci |
188 |
- |
188 |
7086 |
8837 |
|
Turnusy rehabilitacyjne |
Rodzice/opiekunowie |
|||||
turnusy |
2 |
- |
2 |
2017 |
2018 |
|
uczestnicy – dzieci |
43 |
- |
43 |
1111 |
1666 |
Tabela 11: Dzieci korzystające z pomocy materialnej udzielanej przez TPD w 2018
Rodzaj pomocy |
Liczba dzieci wg wieku w latach |
|||
do 5 |
6 - 15 |
15 i więcej |
ogółem |
|
1) finansowa (stypendia, dofinansowanie wypoczynku, dofinansowanie wycieczek i inne) |
9 |
43 |
16 |
68 |
2) pomoc rzeczowa |
7 |
350 |
27 |
384 |
3) dożywianie |
6 |
616 |
84 |
706 |
4) okazjonalna (paczki świąteczne, upominki, nagrody) |
76 |
23 |
15 |
114 |
RAZEM dzieci korzystające z pomocy |
1272 |
Załącznik 2.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE - ZBIORCZE - 2018R. | ||||||
razem | ||||||
l.p. | Koła | Zarządy | koła+zarządy | ZOO | OGÓŁEM | |
1 | kasa+bank | 162 438,30 | 36 829,68 | 199 267,98 | 17 734,63 | 217 002,61 |
1.1. | Kasa-stan na 01.01.2018r. | 29 067,64 | 293,50 | 29 361,14 | 1 691,08 | 31 052,22 |
1.2. | Bank-stan na 01.01.2018r. | 133 370,66 | 36 536,18 | 169 906,84 | 16 043,55 | 185 950,39 |
2. | Przychody ogółem | 152 921,25 | 111 996,69 | 264 917,94 | 90 777,49 | 355 695,43 |
2.1. | Składki członków zwyczajnych | 18 802,20 | 916,00 | 19 718,20 | 0,00 | 19 718,20 |
2.2 | Składki członków wspierających | 2 449,00 | 310,00 | 2 759,00 | 0,00 | 2 759,00 |
2.3 | 1%pdof | 3 828,18 | 400,00 | 4 228,18 | 85 909,34 | 90 137,52 |
2.4 | Nalepki wartościowe | 7 770,00 | 855,00 | 8 625,00 | 0,00 | 8 625,00 |
2.5 | Dotacje | 41 862,00 | 82 355,00 | 124 217,00 | 0,00 | 124 217,00 |
2.6 | Darowizny | 26 899,55 | 6 023,71 | 32 923,26 | 0,00 | 32 923,26 |
2.7 | Europa | 0,00 | 4 480,00 | 4 480,00 | 0,00 | 4 480,00 |
2.8 | Przychody finansowe | 16,76 | 94,21 | 110,97 | 48,45 | 159,42 |
2.9 | Inne | 51 293,56 | 16 562,77 | 67 856,33 | 4 819,70 | 72 676,03 |
3 | Należności (zus+us) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 173,16 | 173,16 |
RAZEM (1+2+3) | 315 359,55 | 148 826,37 | 464 185,92 | 108 685,28 | 572 871,20 | |
4 | Wydatki ogółem | 203 032,10 | 129 361,56 | 332 393,66 | 11 305,65 | 343 699,31 |
4.1 | Dz.organiz.-administracyjna | 2 832,89 | 1 867,13 | 4 700,02 | 10 005,65 | 14 705,67 |
4.2 | Dz. Opiekuńczo-wychowawcza | 200 033,21 | 122 214,43 | 322 247,64 | 1 300,00 | 323 547,64 |
4.3 | Darowizna fundacji Europa | 0,0 | 4 480,00 | 4 480,00 | 0,00 | 4 480,00 |
4.4 | Przekazne oddz. i kołom | 166,00 | 800,00 | 966,00 | 0,00 | 966,00 |
5 | Zobowiązania (zus+us) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 617,68 | 617,68 |
6 | Kasa + bank | 112 327,45 | 19 464,81 | 131 792,26 | 96 761,95 | 228 554,21 |
6.1 | Kasa -stan na 31.12.2018r. | 26 638,97 | 187,98 | 26 826,95 | 483,80 | 27 310,75 |
6.2 | Bank-stan na 31.12.2018r. | 85 688,48 | 19 276,83 | 104 965,31 | 96 278,15 | 201 243,46 |
RAZEM (4+5+6) | 315 359,55 | 148 826,37 | 464 185,92 | 108 685,28 | 572 871,20 |