Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 1
SPRAWOZDANIE
Z DZIAŁALNOŚCI TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ DZIECI
ODDZIAŁU OKRĘGOWEGO W PILE
ZA 2017R.
I. WSTĘP
Głębokie zmiany w życiu społeczno-politycznym w naszym kraju miały również swoje konsekwencje w działalności różnych organizacji pozarządowych. Nie ominęły one również Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Na pierwszy rzut oka w 2017r. w Okręgu Pilskim TPD niewiele się zmieniło, jednak po wnikliwej analizie okazuje się, że są tutaj znaczne zmiany. Już sam fakt, że zmienił się status rodzin najuboższych (program 500+) spowodował odpływ potencjalnych beneficjentów naszej działalności, co zresztą bardzo cieszy, gdyż więcej dzieci i rodzin poprawia swój byt, a o to przez wiele lat zabiegało nasze Towarzystwo. Oczywistym jest fakt, że to są tylko zmiany w sytuacji materialnej rodzin W dalszym ciągu pozostaje problem opieki i pomocy dzieciom z różnym rodzajem niepełnosprawności i fakt, że rozszerza się skala tej dziedziny życia młodych ludzi. To już nie tylko porażenie mózgowe, Zespół Downa lub cukrzyca, ale także ADHD, Zespół Aspergera, nerwica, uzależnienia psychotropowe lub narkotykowe, uzależnienia od internetu, komórki telefonicznej i wiele , wiele innych. Problemem stale narastającym jest przemoc w rodzinie, szczególnie wobec dzieci najmłodszych i kobiet-matek. Zwiększyliśmy zatem udział naszych działaczy w pracach Zespołów Interdyscyplinarnych ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Przez tydzień od 13 do 20 listopada 2017r. bardzo wielu naszych aktywistów brało czynnie udział w debatach zorganizowanych w Pile przez Rzecznika Praw Dziecka i Prezydenta Piły z okazji Dni Praw dziecka. Było to wielkie wydarzenie , w którym uczestniczyli masowo rodzice , nauczyciele, wychowawcy, pracownicy samorządowi (MOPS, PCPR) policjanci, prawnicy, działacze społeczni oraz dzieci i młodzież. Jedna ze szkół podstawowych (SP Nr 12) otrzymała patrona – Janusza Korczaka, a jeden ze skwerów w mieście nazwano imieniem Ireny Sendlerowej – bohaterki II wojny światowej, ratującej tysiące dzieci przed zagładą.
W 2017r. nie zapomnieliśmy o wypoczynku dla dzieci i młodzieży, organizując wiele imprez: półkolonii, festynów, rajdów, wycieczek, gier i zabaw, w których uczestniczyło ponad 2 tys. dzieci i ich rodziców. Pomagaliśmy dzieciom niepełnosprawnym i ich rodzicom w rehabilitacji, integracji z rówieśnikami i polepszeniu ich komfortu życia (często bardzo trudnego i pełnego poświęceń).
Wszystkie wyżej wymienione działania wskazują na fakt, że taka organizacja jak Towarzystwo Przyjaciół Dzieci jest jak najbardziej potrzebna, jest też bardzo skuteczna w niesieniu pomocy, powinna się rozwijać, pozyskiwać nowych zwolenników i społeczników by pomagać tym najbardziej potrzebującym, chorym , zaniedbanym, biednym, doświadczającym przemocy i wykluczonym społecznie.
W ubiegłym roku z wielką radością przyjęliśmy fakt podjęcia już po raz drugi inicjatywy Zarządu Oddziału Regionalnego TPD w Poznaniu konkursu na Społecznika Roku – Przyjaciela Dziecka. Tym razem społecznikiem wielkopolskim została wybrana p. Alicja Andrzejewska ze Złotowa, a ponadto z Okręgu Pilskiego wyróżniono: p. Beatę Polcyn z Budzynia i p. Czesława Czechowicza z Trzcianki.
Rok 2018 jak i rok następny będą przebiegały w atmosferze obchodów 100-lecia powołania Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Czeka więc nas wiele pracy, w tym akcja sprawozdawczo-wyborcza, szereg inicjatyw by jeszcze bardziej rozpropagować ideę niesienia pomocy dzieciom, rodzinom i wszystkim cierpiącym i potrzebującym wsparcia materialnego jak i psychicznego, duchowego, pomocnej dłoni i otwartego serca.
II. STAN ORGANIZACYJNY
Oddział Okręgowy TPD w końcu roku 2017 przedstawiał się następująco: 3 oddziały miejskie (Piła, Wągrowiec, Złotów), 8 oddziałów gminnych (Czarnków, Gołańcz, Łobżenica, Okonek, Rogoźno, Szamocin, Wyrzysk i Zakrzewo), 17 Kół Środowiskowych i specjalistycznych podległych bezpośrednio pod Zarząd Okręgowy, oraz 81 Kół TPD we wsiach i w miastach wchodzących w skład oddziałów terenowych (miejskich i gminnych). Najczęściej Koła działają w szkołach i przedszkolach. Na podstawie danych uzyskanych ze sprawozdań rocznych za 2017r. na terenie Okręgu Pilskiego skupionych jest 1861 członków zwyczajnych oraz 157 wspierających. Pomocy działaczom TPD udziela także bardzo duża grupa wolontariuszy formalnie nie zrzeszonych w naszej organizacji. Są to: nauczyciele, lekarze, urzędnicy, policjanci, leśnicy, pielęgniarki, rodzice i działacze kultury. Niosą oni pomoc organizacyjną na imprezach dla dzieci, wspierając finansowo, materialnie i nieodpłatnie świadczą różnego rodzaju usługi. Towarzystwo docenia ich pracę i poświęcenie widząc w nich wymierne korzyści dla dzieci i ich rodzin. Zarząd Okręgowy wielokrotnie występował o ich wyróżnienie do Zarządu Głównego TPD oraz sam wyróżniał dyplomami i podziękowaniami. Z terenu działania naszego Oddziału Okręgowego uhonorowano: 1 osobę Medalem im. dr Henryka Jordana; 1 osobę odznaką Zasłużony Działacz TPD; 15 osób odznaką Przyjaciel Dziecka; 5 osób i organizacji dyplomami; 28 fundatorów paczek – specjalnymi podziękowaniami.
III. GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA
1. Zarząd Gminny TPD w Czarnkowie i Koła w nim skupione zorganizowały:
- 3 rajdy rowerowe do Technikum Leśnego w Goraju,
- konkurs plastyczny pt. „Podróż moich marzeń”,
- 3 wycieczki do: Poznania, Chodzieży i Piły,
- półkolonię letnią dla 45 dzieci,
- 4 pikniki integracyjne,
- bal noworoczny i zabawę andrzejkową,
- 4-dniową wycieczkę w Pieniny,
- konkurs biblioteczny,
- zbiórki książek, zabawek i gier do świetlicy środowiskowej w Brzeźnie.
2. Koło TPD w Krzyżu:
- dożywianie dzieci w ramach akcji „Bułka”,
- akcję charytatywną „Zostań Krzyskim Mikołajem”,
- kiermasz świąteczny,
- półkolonię dla 30 dzieci.
3. Zarząd Gminny TPD w Okonku był organizatorem:
- festynu z okazji Dnia Dziecka,
- pleneru malarskiego „Wrzosowiska”,
- warsztatów plastycznych pt. „kartka świąteczna jak z bajki”,
- warsztatów plastycznych „Anioły bożonarodzeniowe”,
- konkursu fotograficznego „Spacerkiem po gminie”,
- wycieczki do Szczecinka,
- przedszkolnej zabawy karnawałowej.
4. Zarząd Gminny TPD w Łobżenicy wraz z Kołami organizował:
- wycieczkę dla niepełnosprawnych dzieci do Solca Kujawskiego,
- Dzień Dziecka na półwyspie „Sielanka”,
- Dzień Zwierzaka,
- Mikołajki’
- Dzień Babci i Dziadka,
- kiermasz świąteczny,
- jasełka, spotkania opłatkowe, jarmark, pikniki rodzinne przy grillu i zabawy terenowe,
- Dzień Godności Osób Niepełnosprawnych,
- Dzień Sąsiada w Szkole Specjalnej.
5. Zarząd Gminny w Rogoźnie zorganizował:
- półkolonię dla 39 dzieci,
- 2 wycieczki,
- Rajd rowerowy.
6. Koło TPD w Szamocinie prowadzi dla dzieci niepełnosprawnych cotygodniową rehabilitację – łącznie 60 godzin, a ponadto:
- spotkania z rodzicami tych dzieci,
- gwiazdkę dla dzieci i rodziców,
- Dzień Dziecka i Dzień Matki.
7. Koło Niepełnosprawnych w Trzciance:
- turnus rehabilitacyjny w Dźwirzynie – 14-dniowy,
- spotkanie integracyjne w Nadleśnictwie Trzcianka,
- zajęcia gimnastyczne i korekcyjne,
- piknik,
- spotkania i porady z stomatologiem,
- Dzień Dziecka,
- Wigilia dla podopiecznych i ich rodziców,
- Spotkania przy ognisku z okazji „Zajączka”.
8. Zarząd Gminny i Koła TPD w Zakrzewie prowadziły:
- gminną olimpiadę przedszkolaków,
- konkurs literacki,
- rajd rowerowy po gminie (dzieci i rodzice),
9. Koło TPD w Budzyniu:
- turnus rehabilitacyjno-wypoczynkowy w Ustce dla 48 osób,
- festyn integracyjny,
- stałą rehabilitację we własnej bazie lokalowej.
10. Zarząd Miejski TPD w Wągrowcu był organizatorem:
- teatralnej wiosny i lata dla 220 uczestników,
- XXVII Turnieju Piłki Nożnej dla 140 dzieci,
- 2 – wycieczek do Sarbinowa i Kościana,
- Święta Latawca i Pożegnania Lata,
- warsztatów kulinarnych.
11. Zarząd Miejski TPD w Złotowie i podległe mu Kola podjęły w tym roku następujące zadania:
- prowadzenie świetlicy środowiskowej „Przystań” dla 30 podopiecznych,
- organizacji wycieczek do Parku Dinozaurów w Solcu Kujawskim i Parku Owadów w Lubnicy,
- konkurs plastyczny „Ja i moi najbliżsi”,
- konkurs literacki „List do gwiazdora”,
- spotkania wielkanocne i wigilijne,
- „VI Olimpiadę Przedszkolaków”,
- warsztaty makramy pn. „Zaplątani w sznurku”,
- „XXI Powiatowy Festiwal Piosenki Przedszkolaków”,
- koncert pod hasłem „10 kolęd dla Przyjaciół”,
- „Artystyczne Ferie Zimowe” – plastyka,
- „Wakacyjne Motyle” – rękodzieło,
- świąteczne zbiórki żywności,
- Akcja „Gwiazdor” i „Wielka Paczka”.
12. Zarząd Miejski w Pile to organizator:
- półkolonii letniej dla 50 dzieci,
- festynu sportowo-kulturalnego dla dzieci z cukrzycą, ich rodzeństwa i rodziców w Kalinie z okazji Dnia Dziecka,
- imprezy mikołajkowej sportowo-rekreacyjnej dla dzieci z cukrzycą i ich rodzin na Bowlingu w Hotelu Gromada w Pile,
- imprez plenerowych z okazji Dnia Dziecka na Osiedlu Podlasie, w Szkołach Podstawowych i w Przedszkolach,
- imprezy, debaty, występy dzieci i działaczy TPD w Tygodniu Praw Dziecka w Pile,
- szkolenia, badania i pomocy dzieciom niepełnosprawnym i ich rodzinom,
- pomocy rzeczowej i finansowej dla rodzin i dzieci o niskim statusie materialnym, w tym: książki, przybory szkole, odzież, żywność, środki czystości itp.
13. Zarządy Kół TPD w Żelicach, Wyrzysku, Ujściu, Szydłowie, Gołańczy, Wapnie, Kaczorach, Damasławku i Dzierżążnie również aktywnie pracowały cały rok, choć nie organizowały spektakularnych i głośnych przedsięwzięć. Jednakże pomagały dzieciom i ich rodzinom finansowo, współuczestnicząc w organizacji różnych imprez, wycieczek oraz w pracy wychowawczej i opiekuńczej.
IV. DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA
Sytuacja finansowa naszego Towarzystwa, jego dochody i wydatki w roku ubiegłym były zależne zarówno od pomysłowości, zaradności, zapobiegliwości i gospodarności działaczy, jak i od warunków społeczno-ekonomicznych środowiska, gminy, miasta i regionu, w którym działa, oraz rozmiarów i form realizowanych zadań i przedsięwzięć. Dochody niestety były niższe od potrzeb, co powodowało, że z niektórych pomysłów należało zrezygnować. Głównym źródłem dochodów były: składki członkowskie członków fizycznych i wspierających, nalepki wartościowe, dotacje, darowizny, 1% podatku od osób fizycznych, wpłaty rodziców na różne formy wypoczynku, rekreacji lub imprezy okolicznościowe dla dzieci. Niektóre działania dofinansowały Komisje ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, PCPR-y, GOPS-y i MOPS-y, fundacje pomagające dzieciom oraz samorządy terytorialne (Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, Urzędy Powiatowe, Urzędy Miejskie i Urzędy Gminne).
Środki uzyskane przez Koła i Zarządy były wydawane na działalność statutową, o której wspomniano wyżej i w bardzo niewielkim procencie na administrowanie (opłaty telefonów, znaczki pocztowe, wynajem lokali, papier, internet, ksero, podróże służbowe oraz inne niezbędne w pracy biurowej akcesoria).
Komisje Rewizyjne wszystkich szczebli nie dopatrzyły się żadnych uchybień i w 100 % stwierdziły poprawną gospodarkę finansami, zarówno w celach jak i sposobach wydawania środków pieniężnych. Również pozostała dokumentacja Kół i Zarządów jest prowadzona właściwie, zgodnie ze Statutem i innymi przepisami.
Okręgowa Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała bilans za 2017. sporządzony przez Zarząd Okręgowy stwierdzając, że bilans zbiorczy jest zgodny z jednostkowymi sprawozdaniami finansowymi. Podkreślono, że na szczególna pochwałę zasługuje działalność jednostek terenowych i specjalistycznych w zakresie edukacji, profilaktyki społecznej i zdrowotnej, pomocy w rehabilitacji, dożywianiu i pomocy materialnej (odzież, podręczniki).
Bardzo wysoką ocenę uzyskała praca związana z organizacją wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży.
Podsumowując należy stwierdzić, że przychody z działalności w 2017r. wynosiły: 344.069,15 zł., a koszty: 333.346,23 zł.
Jak wynika ze sprawozdań i bilansów, Koła i Zarządy TPD w Okręgu Pilskim są w dobrej kondycji finansowej i mogą w 2018r. podejmować szereg działań, gdyż na kontach bankowych i w kasach znajduje się na dzień 01.01.2018r. łącznie 217.002,61 zł.
Szczegółowe sprawozdanie statystyczne i finansowe Oddziału, zostało sporządzone zgodnie z przepisami oraz instrukcjami Z.G. TPD.
Niniejsze sprawozdanie zostało przedstawione, omówione i pozytywnie zaakceptowane na posiedzeniu Prezydium Zarządu Oddziału Okręgowego z udziałem Okręgowej Komisji Rewizyjnej w dniu 29.01.2018r.
Załącznik nr 2
SPRAWOZDANIE ZBIORCZE
za rok 2017
Oddziału Okręgowego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci
w Pile
I. Stan organizacyjny i zatrudnienie w zarządach TPD
Tabela 1: Członkowie Towarzystwa Przyjaciół dzieci w latach 2016-2017
Członkowie |
rok 2016 ogółem |
rok 2017 |
||
ogółem |
w tym |
|||
miasto |
wieś |
|||
zwyczajni |
2284 |
1861 |
1382 |
479 |
wspierający |
227 |
157 |
124 |
33 |
Tabela 2: Zarządy TPD i pracownicy biur terenowych:
Wyszczególnienie |
rok 2016 |
rok 2017 ogółem |
w tym zarządy |
||
okręgowe |
miejskie |
gminne |
|||
Zarządy, liczba |
12 |
12 |
1 |
3 |
8 |
Pracownicy biur zarządów ogółem w tym: |
86 |
84 |
12 |
27 |
46 |
2) inna forma zatrudnienia |
3 |
2 |
2 |
- |
- |
3) wolontariat |
83 |
82 |
10 |
27 |
46 |
Tabela 3: Pracownicy placówek TPD, wg sposobu zatrudniania
rok 2017 |
zarządy |
||
okręgowe |
miejskie |
gminne |
|
Pracownicy placówek TPD, ogółem w tym: |
12 |
57 |
- |
2) inna forma zatrudnienia |
2 |
14 |
- |
3) wolontariat |
10 |
43 |
60 |
Tabela 4: Koła Towarzystwa Przyjaciół Dzieci
Koła TPD |
2016 |
2017 koła |
w tym: |
członkowie ogółem |
||
koła |
członkowie |
miasto |
wieś |
|||
1) Koła Przyjaciół Dzieci w tym: |
91 |
2284 |
81 |
55 |
26 |
1861 |
- w innych jednostkach (przedszkole, szkoła itp.) |
78 |
2016 |
69 |
44 |
25 |
1544 |
2) Koła specjalistyczne w tym: |
10 |
245 |
10 |
9 |
1 |
302 |
- niepełnosprawnych ruchowo |
8 |
155 |
8 |
7 |
1 |
215 |
- z upośledzeniem umysłowym |
1 |
22 |
1 |
1 |
- |
22 |
- inne (z cukrzycą) |
1 |
68 |
1 |
1 |
- |
65 |
3) Koła Młodzieżowe |
3 |
23 |
2 |
2 |
- |
15 |
RAZEM |
91 |
2284 |
81 |
55 |
26 |
1861 |
II. Działalność merytoryczna
Tabela 5: Placówki TPD dla dzieci i młodzieży, w tym niepełnosprawnych
Rodzaj i nazwa placówki |
liczba |
|||
2016 |
2017 |
|||
placówki |
uczestnicy |
placówki |
uczestnicy |
|
Placówki wsparcia dziennego, ogółem |
22 |
498 |
21 |
401 |
w tym: - świetlica środowiskowa |
15 |
223 |
15 |
245 |
- świetlica socjoterapeutyczna |
7 |
275 |
6 |
156 |
Tabela 6: Placówki TPD działające na rzecz rodziny
Rodzaj i nazwa placówki |
liczba |
|||
2016 |
2017 |
|||
placówki |
uczestnicy |
placówki |
uczestnicy |
|
Poradnictwo: - Punkty poradnictwa psychologicznego |
1 |
37 |
1 |
26 |
Tabela 7: Stałe programy
Pedagogiczno społeczne |
2016 |
2017 |
|||||
ogółem |
ogółem |
Liczba objętych opieką |
|||||
dzieci |
rodzin |
||||||
Opiekun indywidualny |
208 |
227 |
372 |
292 |
|||
Rzecznik Praw Dziecka TPD |
|
|
|
liczba interwencji w |
|||
rodzinie |
szkole |
sądzie |
innej instytucji |
||||
1 |
1 |
16 |
5 |
6 |
1 |
4 |
|
Programy Środowiskowe: |
|
|
|
w tym objęci opieką |
|||
stałą |
Doraźną |
||||||
- place gier i zabaw |
9 |
7 |
415 |
- |
415 |
Tabela 8: Samorządy dziecięce i młodzieżowe
Samorządy dziecięce i młodzieżowe |
2016 |
2017 |
||
samorządów |
uczestników |
samorządów |
uczestników |
|
liczba |
1 |
15 |
1 |
17 |
Tabela 9: Wypoczynek letni i zimowy w 2017 r.
Kolonie i obozy stacjonarne |
Ogółem |
w tym turnusy |
|
do 7 dni |
8 -14 dni |
||
turnusy |
126 |
118 |
8 |
uczestnicy – dzieci |
7086 |
6873 |
213 |
Biwaki, wycieczki |
|||
Turnusy/wyjazdy |
118 |
118 |
|
uczestnicy – dzieci |
6873 |
6873 |
|
Półkolonie/ lato w mieście |
|||
turnusy |
4 |
- |
4 |
uczestnicy – dzieci |
169 |
- |
169 |
Turnusy rehabilitacyjne |
|||
turnusy |
4 |
- |
4 |
uczestnicy – dzieci |
44 |
- |
44 |
rodzice/opiekunowie |
41 |
- |
41 |
Tabela 10. Wypoczynek razem
Uczestnicy wszystkich form wypoczynku |
|
dzieci |
|
2016 |
2017 |
9332 |
7086 |
rodzice/opiekunowie |
|
2016 |
2017 |
1763 |
1111 |
Tabela 11: Dzieci korzystające z pomocy materialnej udzielanej przez TPD w 2016
Rodzaj pomocy |
Liczba dzieci wg wieku w latach |
|||
do 5 |
6 - 15 |
15 i więcej |
ogółem |
|
1) finansowa (stypendia, dofinansowanie wypoczynku, dofinansowanie wycieczek i inne) |
4 |
32 |
7 |
43 |
2) pomoc rzeczowa |
18 |
891 |
31 |
940 |
3) dożywianie |
- |
87 |
- |
87 |
4) okazjonalna (paczki świąteczne, upominki, nagrody) |
84 |
91 |
- |
175 |
RAZEM dzieci korzystające z pomocy |
1245 |
Załącznik nr 3
SPRAWOZDANIE FINANSOWE - ZBIORCZE - ZA 2017R.
L.p. | Koła | Zarządy | Razem: koła+zarządy | ZOO | OGÓŁEM | |
1 | kasa+bank | 144 910,71 | 45 999,37 | 190 910,08 | 15 674,45 | 206 584,53 |
1.1. | Kasa-stan na 01.01.2016r. | 38 675,47 | 602,08 | 39 277,55 | 3 600,28 | 42 877,83 |
1.2. | Bank-stan na 01.01.2016r. | 106 235,24 | 45 397,29 | 151 632,53 | 12 074,17 | 163 706,70 |
2. | Przychody ogółem | 211 110,99 | 118 905,68 | 330 016,67 | 14 052,48 | 344 069,15 |
2.1. | Składki członków zwyczajnych | 18 164,20 | 385,00 | 18 549,20 | 0,00 | 18 549,20 |
2.2 | Składki członków wspierających | 2 744,00 | 320,00 | 3 064,00 | 0,00 | 3 064,00 |
2.3 | 1%pdof | 86 135,00 | 8 240,00 | 94 375,00 | 7 104,47 | 101 479,47 |
2.4 | Nalepki wartościowe | 9 544,80 | 10,00 | 9 554,80 | 0,00 | 9 554,80 |
2.5 | Dotacje | 41 111,83 | 81 647,00 | 122 758,83 | 2 000,00 | 124 758,83 |
2.6 | Darowizny | 21 005,10 | 300,00 | 21 305,10 | 0,00 | 21 305,10 |
2.7 | Europa - darowizna | 0,00 | 4 640,00 | 4 640,00 | 0,00 | 4 640,00 |
2.8 | Przychody finansowe | 18,88 | 117,54 | 136,42 | 56,50 | 192,92 |
2.9 | Inne | 32 387,18 | 23 246,14 | 55 633,32 | 4 891,51 | 60 524,83 |
3 | Należności (zus+us) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 617,68 | 617,68 |
RAZEM(1+2+3) | 356 021,70 | 164 905,05 | 520 926,75 | 30 344,61 | 551 271,36 | |
3 | Wydatki ogółem | 193 583,40 | 128 075,37 | 321 658,77 | 11 687,46 | 333 346,23 |
3.1. | Dz.organiz.-administracyjna | 2 309,79 | 888,40 | 3 198,19 | 11 587,56 | 14 785,75 |
3.2 | Dz. Opiekuńczo-wychowawcza | 188 013,61 | 121 866,97 | 309 880,58 | 99,90 | 309 980,48 |
3.3 | Europa | 0,00 | 4 640,00 | 4 640,00 | 0,00 | 4 640,00 |
3.4 | Przekazne oddz. i kołom | 3 260,00 | 680,00 | 3 940,00 | 0,00 | 3 940,00 |
4 | Zobowiązania (zus+us) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 922,52 | 922,52 |
5 | Kasa + bank | 162 438,30 | 36 829,68 | 199 267,98 | 17 734,63 | 217 002,61 |
5.1 | Kasa -stan na 31.12.2016r. | 29 067,64 | 293,50 | 29 361,14 | 1 691,08 | 31 052,22 |
5.2 | Bank-stan na 31.12.2016r. | 133 370,66 | 36 536,18 | 169 906,84 | 16 043,55 | 185 950,39 |
RAZEM | 356 021,70 | 164 905,05 | 520 926,75 | 30 344,61 | 551 271,36 |